Een goede spirit geeft je team vleugels. Ook als het even niet zo lekker gaat.

Maandelijks wandel ik met leidinggevenden. Afgelopen maand met Robin (haar echte naam houd ik geheim). Ze is een bevlogen leidinggevende. Ik ken haar al een aantal jaren. Ze vertelde mij dat haar locatie binnenkort gesloten wordt. Haar medewerkers weten het al een tijdje. En nu hebben de eerste bewoners een ander thuis. Er moet afscheid genomen worden. Ook van collega’s, want in het rooster vallen gaten. Het uur van de waarheid is aangebroken. De stemming in het team daalt.

Dit is geen unieke situatie. Ik kan me voorstellen dat er ook in jouw team veranderingen zijn waardoor de spirit in het team minder wordt. Bijvoorbeeld door grote bezuinigingen die op je af komen.

De onrust in je team groeit dan en irritaties lopen op. Teamleden trekken zich terug in zichzelf. Het team komt in de overlevingsstand. Ieder voor zich met als motto ‘hoe overleef IK….’. Zelf sta je als leidinggevende onder grote druk. Van bovenaf wordt verwacht dat jij ‘de boel onder controle houdt’. Vanuit je team wordt verwacht dat je duidelijkheid geeft terwijl je zelf niet altijd weet hoe het er uit komt te zien.

Hoe houd je dan de spirit in je team? Wat kan je doen om de onderlinge werkrelaties goed te houden?

Ik wil graag een aantal best practices met je delen voor tijdens je teamoverleg. Kleine, wellicht vanzelfsprekende, dingen die je morgen al kunt toepassen.

  1. Neem de tijd om te luisteren wat er leeft. Als je gehaast bent of met je gedachten al bij de volgende vergadering, ben je niet present en verlies je het contact. Ga achterover zitten en luister. Laat je innerlijke drang tot ‘oplossen’ los.
  2. Stimuleer dat gevoelens worden geuit. Neem zelf het voortouw en benoem wat de situatie waarin jullie zitten met jou doet. Vraag: ‘wie herkent dit nog meer?’ en ‘zijn er nog andere geluiden’.
  3. Blijf uitleggen wat er aan de hand is. Ook als het voor jou niet altijd duidelijk is. Het is menselijk om te willen weten wat er aan de hand is. Zo zal er begrip ontstaan en blijven mensen toegewijd.
  4. Breng lucht in de sfeer. Maak eens een grapje of neem wat lekkers mee voor bij de koffie. In tijden van tegenslag helpt het om de zwaarte lichter te maken.
  5. Blik terug en vat samen wat het team heeft gedaan. Geef complimenten wat er goed gaat en waar mensen vooral mee door moeten gaan. Verbeterpunten kun je aangeven door te benoemen waar je meer van zou willen zien en waarvan minder. Bijvoorbeeld meer met elkaar praten en minder over elkaar praten.

 

Aanmelden voor de gratis weblogs

Je bent succesvol aangemeld.